مرکز آفرینشهای هنری معبر
مرکز آفرینشهای هنری معبر
یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:فرج , تحویل سال ,مهدی زهرا, :: 6:31 ::  نويسنده : معبری به سمت خدا

کجایی آقا ؟؟؟

 

کاش در امر فرج تعجیل گردد            بزم ظــــهور شیعیان تشکیل گردد

کاش دیگر مهدی زهرا بیاید              تا در کنارش سال ما تحویل گردد

 

برخی از اعمال نیک در نوروز

1. خواندن نیایش تحویل سال؛ با نو شدن طبیعت، از صمیم دل این ندا را برآوریم که: یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال ای قلب کننده قلب ها و چشم ها؛ ای تدبیر کننده شب و روز ای متحول کننده حالات، حال ما را به بهترین حالات متحوّل کن.

2. پوشیدن لباس تمیز؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که نوروز آمد، غسل کن و پاکیزه ترین لباس های خود را بپوش و با خوش بوترین عطرها خود را معطر ساز.

3. گشایش در زندگی خانواده؛ برخی سخنان اهل بیت علیهم السلام سرپرست خانواده را به سخاوت و گشایش در زندگی در ایّام عید فرا خوانده تا خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی برای اهل خانه به جای ماند و حالت جشن و شادی پیدا کند. روزی شهاب به امام صادق علیه السلام عرض کرد: حق زن بر شوهرش چیست؟ حضرت فرمودند: ...هر میوه ای که مردم از آن می خورند، باید به اهل خانه خود بخوراند و خوراکی را که مخصوص ایام عید است و در غیر ایام به آنها نمی رساند، در ایام عید برای آنان تهیه کند.

علت مهم دیگری که جهت گسترش نوروز و درآمدن این عید در حیطه شعائر اسلامی یاد می شود، تقارن نوروز است با جانشینی امیرالمؤمنین علی علیه السلام توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله. روز جانشینی علی بن ابی طالب علیه السلام در عید غدیر خم، در سال دهم هجری برابر با بیست و نهم حوت (اسفند) است.

4. روزه گرفتن و برپایی نماز؛ امام ششم علیه السلام فرمودند: چه خوب است که در این روز روزه دار باشیم. دستور چهار رکعت نماز، سجده شکر و دعای مخصوص این روز هم مورد سفارش قرار گرفته است.

5. درس عبرت گرفتن؛ توجه کنیم که وارد بهار شده ایم و باید از این دگرگونی طبیعت درس عبرت بگیریم.

6. دید و بازدید؛ از دیگر آداب عید نوروز، دیدار برادران و خواهران مسلمان و آگاهی از شادی ها و اندوه های آنان است. معصوم علیه السلام در این باره می فرماید: این روز نوروز است که مردم در آن اجتماع دارند و همدیگر را ملاقات می کنند ...

7. بررسی اعمال گذشته؛ بررسی کنیم که یک سال را چگونه سپری کردیم و محاسبه ای انجام دهیم که چه قدر گناه کرده ایم، آبروی چند نفر را بردیم و چقدر کار خیر انجام داده ایم؟ اگر اوصاف زشتی در ما هست، در رفع آنها بکوشیم و اگر کارهای خیری انجام داده ایم، کوشش کنیم که در آینده مداومت داشته باشد.

8. کینه ها را از دل برکنیم؛ با آمدن بهار، باغ دلمان را پر شکوفه کنیم و همراه با باران بهاری زنگار کینه های گذشته را از دل برکنیم و سعی کنیم این قدرت روحی را در برابر افردی که با آنها دشمنی داریم، بیشتر کنیم و محبت آنها را در قلب خود ایجاد کنیم، اگر چه ممکن است آنها به ما بدی کرده باشند.

9. رفتن به اماکن مطهره؛ رفتن به اماکن مطهره مثل حرم ملکوتی حضرت امام رضا علیه السلام از اهمیت والایی برخوردار است.

10. رسیدگی به فقرا؛ با کمک به فقرا، آنان را در شادی خودمان شریک نمائیم.

11. دوری از اسراف؛ از جمله اموری که توجه بدان لازم و ضروری می باشد، این است که در مهمانی دادن و پذیرایی، از اسراف جلوگیری کنیم و بدانیم کمال ما در ولخرجی و سفره های رنگین آن چنانی نیست.

فقط گناهکاران بخوانند!

سید بن طاووس (ره) می فرماید:

سحرگاهی در سرداب مقدس سامرا بودم، ناگاه صدای مولایم امام زمان (عج) را شنیدم که برای شیعیان خود دعا می کردند و عرضه می داشتند:

"خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما و باقیمانده طینت (گِل) ما خلق کرده ای، آنها گناهان زیادی با اتکاء بر محبت و ولایت ما انجام داده اند؛ اگر گناهان آنها  گناهی است که در ارتباط با توست از آنها بگذر که ما را راضی کرده ای. و آنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان هست خودت بین آنها را اصلاح کن... و آنها را از آتش جهنم نجات بده، و آنها را با دشمنان ما در خشم و غضب خود جمع نفرما." (برکات حضرت ولی عصر(عج)؛ ص 399)

 

هر چند گناه ما دلـــــت آزارد             لطف و کرم تو بر سر ما بارد

یک چیز ز نوکری خود فهمیدم            ارباب هـوای نوکرش را دارد

اللهم عجل لولیک الفرج

جمعه 26 اسفند 1390برچسب:سال نو , گذشت عمر, :: 21:35 ::  نويسنده : معبری به سمت خدا

سال نو مبارک !!!!!!!!!!!!! 

یکسال دیگر گذشت 

و یکسال دیگر از عمر ما هم گذشت

و یکسال از عمرمان کم شد

و یکسال به مرگ نزدیکتر شدیم

هر کسی که بدنیا می آید از همان ابتدا مقدار عمرش مشخص است

و از لحظه اولین تنفسش تایمر معکوس شروع به کار می کند تا به پایان برسد

حال اگر ازین سالی که گذشت خوب استفاده کردین که مبارک باشه

و اگر خوب استفاده نکردین و دچار خسران و زیان بسیار زیاد شدین که تبریک نداره

بیاییم در این روزهای پایانی سال کارهای خودمان را در طول سال بررسی کنیم و خودمان را محاسبه کنیم تا ببینیم که باید به خودمان تبریک بگوییم یا نه

جلو ضرر را از هر وقت که بگیریم منفعت است

تا مصداق آیه شریف (( إن انسان لفی خسر )) نباشیم

(خسر در زبان عربی به ضرر و زیانی گفته می شود که قابل جبران نباشد مثل همین عمر که دیگر قابل بازگشت نیست.)

درباره سمت خدا

مرکز آفرینشهای هنری موسسه معبر ارائه مطالب دینی و انقلابی و مرتبط با شهدا در قالب هنر طراحی عکس و پوستر و .. ساخت مستند شهدا و ... طراحی نمایشگاه های مرتبط با شهدا و انقلاب اسلامی سازی نرم افزار ها ارتباط با مدیر ، انتقاد و پیشنهاد و سفارش طراحی در تلگرام @maabar1
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

نويسندگان